کد مطلب:94411 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:265

فعل خدا











اصل: فاعل لا بمعنی الحركات و الاله:

ترجمه: خداوند كارهائی (چون آفریدن، روزی دادن، زنده كردن، میراندن و...) انجام می دهد ولی (چون آفریدگان) با حركت اعضاء و استفاده از وسائل انجام نمی دهد.

شرح: كارهائی كه آدمیان و دیگر آفریدگان انجام می دهند معمولا همراه با حركت اندامها و استفاده از وسائل ظاهری مانند چشم، گوش، بینی، دهان، زبان، پا، دست و دیگر اعضاء ظاهری و یا از وسائل باطنی مانند مغز، قوه ی خیال، هوش، عقل و دیگر قوای باطنی و یا از وسائل خارجی مانند ابزار و آلات صنعتی، كشاورزی و غیره است. و پیداست كه حركت و استفاده از وسائل مزبور از لوازم جسمانی بودن چیزی است یعنی هر جسمی در افعال و اعمال خود

[صفحه 106]

نیازمند به حركت و استفاده از وسائل است.

اما خداوند كه از جسم بودن مزنه و پاك است كارهای او از قبیل كارهای چیزهای جسمانی نیست و در كار خود نه نیازمند به حركت است و نه محتاج به اینكه از وسائل و آلات استفاده كند، بلكه او به اراده خود همه چیز را می آفریند و با علم ذاتی خود همه چیز را درك می كند و می بیند و می شنود و با قدرت كامله ی خود در هر چیز هر نوع تصرفی بخواهد می كند.

و اگر اسبابی در این جهان قرار داده و مشیت او بر این قرار گرفته كه كارها را از راه اسباب انجام دهد آن اسباب هم آفریده ی او و در تحت قدرت اوست نه اینكه نیازی به آنها داشته باشد.

بنابراین مفهوم كلام امام (ع) اینست كه چون خداوند قادر مطلق و غنی و كامل از هر جهت است در افعال و كارهای خود به هیچ چیز نیاز ندارد نه به جنبش و حركت و نه به وسیله و آلت.

[صفحه 107]


صفحه 106، 107.